Strategia SEO to zespół działań wpływających na zakres i poziom optymalizacji oraz pozycjonowania strony. Przedstawiamy najpopularniejsze metody i narzędzia do strategicznych działań SEO.
Strategie SEO i ich główne zadania
Za wiodące cele strategii SEO stawia się przede wszystkim:
-
zdobycie ruchu bez konieczności korzystania z budżetu na każde kliknięcie, najlepsze są do tego reklamy PPC, nie trzeba wtedy kupować miejsc reklamowych na portalach, zarówno tych najbardziej znanych jak i tych nieco mniej
-
określenie obecności w popularnych mediach, największą uwagę trzeba zwracać na wyszukiwarkę Google
-
stworzenie punktu stycznego, dzięki którym marka łączyć się będzie bezpośrednio z klientem, jeżeli celem poszukiwań mają być informacje na temat określonego zjawiska
Strategie SEO pod presją czasu
Digital marketing to metoda ściśle działająca na wszystkie elementy promocji, a nie tylko pojedyncze przypadki. Kampanie SEO osadzane są zawsze w ścisłych ramach czasowych, których trzeba przestrzegać dla efektu finalnego. Niegdyś wielu specjalistom SEO nie wydawało się to aż tak bardzo istotne, ale przez ciągły rozwój branży SEO czas oraz szybkie reakcje na zmiany mają znaczenie kluczowe, aby odnieść upragniony sukces w rankingach wyszukiwarek.
Pozycjonowanie ciągłe
Trudno powiedzieć, że proces pozycjonowania w którym momencie totalnie się kończy. Tam nie istnieje coś takiego jak końcowy etap. Nigdy nie powiemy, że określona strona została wypozycjonowana maksymalnie. Wyszukiwanie różnych fraz przypomina nieco grę, a konkurenci zmuszają nas, aby ciągle rozglądać się za coraz to nowszymi sposobami na wypromowanie naszej marki. Jeśli chcemy się długo utrzymać w czołówce rankingu wyszukiwarek – musimy zmagać się z presją. Nawet po osiągnięciu szczytowej pozycji w Google musimy płacić za pozycjonowanie, ponieważ cały proces nie ulega przerwaniu tylko dlatego, że zdobyliśmy wierzchołek tej “góry lodowej”. Jeśli zbyt szybko zaprzestaniemy pozycjonowania, możemy spaść z czołówki szybciej, niż się nam wydaje. A potem już tylko prosta droga do wyparcia przez inne strony i internetowego zapomnienia.
Narzędzia do strategii SEO
Bardzo pomagają w diagnostyce i optymalizacji oraz pozycjonowaniu. Znalezienie rozwiązania pasującego dla wszystkich elementów SEO jest bardzo trudne, dlatego specjaliści muszą często posiłkować się przy tworzeniu własnych programów działania. Umiejętności techniczne to jeszcze nie wszystko, trzeba mieć też sporo wiedzy, zdolności do przetwarzania faktów i dopiero potem opracowywać strategię działania. Najpopularniejsze obecnie narzędzia, wykorzystywane w strategiach SEO to:
-
Google Search Console
-
Crawlery poddające analizie strukturę oraz wydajność strony, Sitebulb, Screaming Frog SEO Spider
-
narzędzia analizujące profile linków – Ahrefs, Majestic, Link Research Tools, SEO SpyGlass, Moz OSE
-
programy do analizy widoczności i pozycji – Senuto, Semstorm, Semrush
-
wtyczki dla zwiększenia optymalizacji – Yoast SEO
-
wtyczki dla generowania sitemap, dla PrestaShop i optymalizacji wydajności – WP Super Cache
-
szczegóły ekosystemu Google – Analytics czy Trends, a także PageSpeed Insights i inne
-
narzędzia do analizowania działań konkurencyjnych – SurferSEO
Strategie SEO w dużych zespołach
Strategie SEO przeprowadzane w dużych zespołach programistów oraz specjalistów SEO pozwalają na szybkie i kreatywne wprowadzenie optymalnych zmian na wybranych witrynach, a także usytuowanie ich na zadowalających pozycjach w wynikach wyszukiwarek. Kampanie SEO lepiej powierzać rozbudowanym agencjom SEO, aniżeli tym mniejszym, dopiero początkującym w swojej branży. Wieloletni specjaliści mają już na tyle sporo wiedzy, wyczucia i świadomości działania internetowych algorytmów, że z ich pomocą zaoszczędzimy nie tylko czas, ale także niepotrzebny stres, gdy kampanie zostaną przeprowadzone z błędami pomimo dobrych chęci pracowników aspirujących do tytułu specjalistów SEO.