Pozycjonowanie strony a jej optymalizacja to dwa zupełnie różne, odrębne pojęcia. Zbyt powierzchowne podejście do tematu przez początkujących specjalistów SEO sprawia, że często pod jednym i drugim terminem odczytuje się to samo, a to bardzo poważny błąd! Takie myślenie może ułatwiać pracę, ale w praktyce jest świadectwem ogromnej ignorancji. Wyjaśniamy, na czym polegają podstawowe różnice między pozycjonowaniem a optymalizacją.
Pozycjonowanie i optymalizacja – świadome rozróżnianie
Ktoś dopiero zaczynający pracę w branży SEO i chcący być przy tym traktowany poważnie, koniecznie musi poznać i zakodować sobie w głowie różnice pomiędzy tymi dwoma zjawiskami. Wspólne zależności między pozycjonowaniem prowadzą do sporów, na ile wybrane elementy SEO są w stanie istnieć w sieci tylko poprzez osiąganie wysokich pozycji, a w innych przypadkach po prostu przepadają. Specjaliści określają ten temat jako trudny ze względów technicznych, ponieważ środowisko pracy SEO ulega ciągłym zmianom i modyfikacjom.
Pozycjonowanie przy zmiennym trybie
Jeżeli poddamy testowi pozycjonowania dany element, to inne, zewnętrzne także ulegną zmianie. Zauważymy to przede wszystkim po zmieniających się:
-
profilach linków z optymalizacjami stron konkurencji – tymi samymi, z którymi toczymy walkę o zdobycie czołowego miejsca w rankingu wyszukiwarki w sytuacji, gdy podgląd naszych działań jest niemożliwy i nie mamy pewności, czy wygrywamy
-
algorytmach Google
-
nastawieniach użytkowników
Takie obroty spraw mogą wprowadzić w błąd i doprowadzić też do błędnych podsumowań.
Pozycjonowanie w Google AdWords a budowanie rozpoznawalności
Specjaliści marketingowi zajmujący się pozycjonowaniem mogą zobaczyć, że praca w Google AdWords przyczyniła się do zwiększenia ruchu na danej stronie internetowej. Nie mamy przy tym jednak gwarancji, że od danego momentu witryna będzie jeszcze bardziej zauważalna w swoim środowisku dzięki stosowaniu określonych fraz słów kluczowych. Wpływ mieć tutaj będzie raczej charakterystyczny i łatwy do zapamiętania adres, a także stopień rozpoznawalności danej marki. Nie można też zapomnieć o tym, że popularność w sieci budują drobne szczegóły, które po złożeniu w całość okazują się być reklamowymi kolosami – wszystko co ma związek z logami, znakami firmowymi oraz hasłami reklamowymi.
Rozwiązania optymalizujące i pozycjonujące
Optymalizacja strony internetowej ma za zadanie podnieść jej atrakcyjność pod kątem wizualnym i merytorycznym. Istotne jest także opracowanie odpowiednich parametrów technicznych, np. aby witryna oraz dane podstrony ładowały się w trybie ekspresowym, bez opóźnień, co bardzo może zniechęcać wszystkich odwiedzających. Optymalizacja to wszelkie działania w ścisłym środowisku strony internetowej.
Pozycjonowanie jest jego zupełnym przeciwieństwem.
Najpopularniejsza metoda na pozycjonowanie
To szereg działań dokonywanych poza ścisłym środowiskiem witryny, kierujemy się więc często na obszary nieznane oraz trudno dostępne. Warto ponosić te wyzwania, ponieważ skuteczny zabieg pozycjonowania nawet w najbardziej wymagających środowiskach może przyczynić się do stabilności marki w sieci na całe lata. Najczęściej wykorzystywanym narzędziem w dziedzinie pozycjonowania strony internetowych jest link building. Polega on na prostym umieszczaniu linków do naszej promowanej strony na innych, konkurencyjnych stronach, które zgodzą się na taki rodzaj promocji.
Oszczędność działań SEO
Wykorzystując link building, należy pamiętać o tym, że nie sztuką jest napełnić tekst promujący niezliczoną ilością odnośników. Trzeba działać w sposób wyważony, aby tekst miał interesującą treść dla odbiorcy i żeby linki w nim umieszczane prezentowały się w sposób dyskretny i nienachalny.